Online shoping: sve što svaki potrošač treba znati?
Informiraj se

Online shoping: sve što svaki potrošač treba znati?

Nakon ovog razdoblja „Ostani doma!“ sve više nas ne posjećuje dućane već svoju kupovinu rješava iz naslonjača svoga doma, ureda ili čekanja u čekaonici kod doktora.

S obzirom da sve više vremena provodimo za računalima, tabletima i mobitelima svakodnevno se susrećemo s opasnostima koje vrebaju na Internetu.

Koliko nam je Internet olakšao svakodnevni život tako nam je donio i mnoge opasnosti i probleme.

Online kupovina jako je primamljiva i možemo primijetiti da nam Internet iz minute u minutu izbacuje reklame i mami nas na kupovinu. U počecima online kupovine sve online kupovine nudile su besplatnu poštarinu kako bi nas što više primamile. Moram primijetiti da sada više nije tako, već postavljaju uvjete „besplatna dostava od..“ ili „besplatna dostava iznad 3 artikla“ i sl.

Bez obzira na to, ipak moramo priznati da je online kupovine često i jeftiniji, brži i lakši način kupovine.

Kako biste i vi sigurno kupovali online i na što obratiti pozornost, pročitajte nekoliko savjeta u nastavku.

  • Provjerite da li imate softver koji vas štiti od virusa.

U svim aplikacijama kojima se koristite na svojim uređajima sigurnosne postavke postavite tako da vam pružaju najvišu razinu zaštite.

Svaka aplikacija kojom se koristite može poslužiti kao tzv. „ulaz“ zlonamjerniku koji se želi okoristiti krađom vaših podataka.

  • Kada kupujete online ili pristupate Internet bankarstvu uvijek to radite kod kuće ili neke druge, dobro zaštićene mreže jer besplatnim, otvorenim WI-FI mrežama može netko (tko ne bi smio) vidjeti sve što vi otvarate i pregledavate.
  • Jeste li znali da možete robu vratiti u roku od 14 dana bez da objasnite zašto robu vraćate?! Kupac ima pravo da se predomisli i vrati proizvod u roku od 14 dana, bez potrebe za navođenjem razloga. Rok za povrat se računa od dana primitka proizvoda. Neke online trgovine nude čak i besplatni povrat gdje nakon što ste kontaktirali online trgovinu o vraćanu proizvoda, kurirska služba dolazi na prag vaše kuće po robu. U slučaju da online trgovina ne nudi besplatan povrat, troškove povrata snosi kupac.

Ako kupujete online, kupujte preko provjerenih internetskih stranica, a to možete utvrditi na sljedeći način:

  1. Pogled bacite na web adresu!

Provjerite sadrži li ta web adresa pravopisne greške, neobične riječi ili znakove.

Web adresa ne smije sadržavati pravopisne greške, neobične riječi ili znakove!

  1. Sadržava li web adresa slovo „S“!

Web adresa najčešće započinje sa http, ali postoje i web adrese koje  završavaju na slovo „S“ – https.

Slovo „S“ označava SIGURNOST, a to znači da štiti informacije koje kolaju mrežom od tuđih pogleda.

  1. Istražite tvrtku kojoj želite uplatiti novac!

Provjerite gdje se nalazi sjedište tvrtke,  da li je registrirana i slično.

Danas su veoma „popularne“ web stranice sa recenzijama pa možete i tamo pretražiti i pročitati iskustva drugih ljudi i na taj način se zaštiti od „sumnjivih prodavača“.

  1. Nemojte odavati osobne podatke o sebi!

Upisujte samo nužno – ime, prezime i adresu na koju se proizvod dostavlja. Ukoliko od vas traže da žele da upisujete neke druge osobne podatke (npr. informacije o kreditnoj kartici, OIB, broj osobne iskaznice i sl.), radije potražite proizvod na nekoj drugoj web stranici.

  1. Svaka online trgova nudi mogućnost plaćanja kreditnom karticom.

Nakon što se odlučite za plaćanje kreditnom karticom sustav vas mora automatski odnesti na servis PayPal, Stripe, Google Checkout i sl. i nakon toga upisujete podatke o svojoj kartici, a cijeli proces plaćanja na kraju ide spajanjem na aplikaciju internetskog bankarstva. Znajte da banke svakodnevno provode aktivnosti zaštite.

Dugo sam se držala „stare škole“ i odabirala „plaćanje pouzećem“, ali s obzirom da se počela naplaćivati dodatna naknada za plaćanje pouzećem izradila sam jednu posebnu kreditnu karticu koju koristim samo za online plaćanja.

Kome se obratiti ukoliko dođe do prijevare?

  1. Podnošenje prigovora!

Najprije treba ustanoviti gdje je došlo do problema, da li se radi o dostavi koja kasni,  roba nije ni poslala ili je došlo do nekog drugog problema a to ćete tako napraviti da ćete najprije kontaktirati trgovca putem telefona ili poslati prigovor pisanim putem.

Trgovac je obvezan na sve prigovore odgovoriti u roku od 15 dana. 

  1. Prijava inspekciji!

Ukoliko što ste bezuspješno pokušali kontaktirati trgovca, za probleme online trgovine zadužena je tržišna inspekcija Ministarstva gospodarstva. Tržišnoj inspekciji se možete javiti nakon što poslati pisani prigovor trgovcu i niste primili odgovor u roku od 15 dana.

Prijavu tržišnoj inspekciji možete predati osobno ili putem pošte u Ministarstvo gospodarstva ili jednostavnije – putem e-mail adrese: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. .

  1. Prijava slučaja policiji!

Nakon što ste poduzeli prethodna dva koraka sljedeći korak je podnošenje prijave policiji. Prijavu možete podnijeti i putem Interneta, prijavom e-policiji na mup.gov.hr, ali posjetiti najbližu policijsku upravu/postaju.

Važno je napomenuti da prilikom podnošenja prijave morate imati pripremljene sve dokaze i pojedinosti o vašem slučaju.

Dostupna je i besplatna mobilna aplikacija MUP-sigurnost i povjerenje putem koje možete anonimno prijaviti problem.

  1. Javiti se odvjetničkom društvu!

Nakon što prođete redovnu policijsku proceduru tokom koje se utvrđuje da li će se policijski službenici baviti vašim slučajem i u tome slučaju dobijete negativan odgovor preostaje vam savjetovanje sa odvjetničkim društvom.

Prilikom online kupovine držim se ovih pravila i do sada se nisam susretala sa neugodnim iskustvima.

U nadi da se ni vi neće susretati sa neugodnim iskustvima želim vam da kupujete sa provjerenih online stranica i kupaca, ne dajte da vas navedu na odavanje osobnih podataka i naravno, najvažnije, KUPUJTE UMJERENO!

Ines Miljančić