‘Niti jedan opskrbljivač bez pisanog pristanka kupca ne smije ga prebacivati iz javne usluge u tržišnu ili obratno’
Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) objavila je popis odabranih opskrbljivači u obvezi javne usluge opskrbe plinom od 1. listopada ove pa sve do 30. rujna 2027. godine.
Navedeni su tako iznosi troška opskrbe plinom i to po distribucijskim područjima.
Određen je tako “zadani” opskrbljivač plinom u obvezi javne usluge i iznosi troška opskrbe plinom i to po distribucijskim područjima pa je tako za koprivničko naveden E.ON Plin d.o.o., Zagreb.
U našu redakciju stigli su upiti Koprivničanaca koji su trenutno u Gradskoj plinari Zagreb. Zanimalo ih je prelaze li automatizmom odabranom opskrbljivaču, dakle E.ON-u, i što im je činiti.
– Društvo E.ON Plin d.o.o. je odabrano od strane Hrvatske energetske regulatorne agencije kao najpovoljniji opskrbljivač plinom u obvezi javne usluge za kućanstva na razdoblje od tri godine za ukupno devet distribucijskih područja, uključujući i područje distribucije kojem pripada Koprivnica. Sukladno primjenjivim propisima i uputama HERA-e, krajnji kupac kategorije kućanstvo može kupovati plin od opskrbljivača plinom u obvezi javne usluge ili od bilo kojeg opskrbljivača plinom prema tržišnim uvjetima, rekla nam je Anja Filipović iz E.ON-a.
Dodala je da će kupca iz kategorije kućanstvo koji ne poduzme nikakve aktivnosti u pogledu promjene opskrbljivača plinom, opskrbljivati E.ON Plin d.o.o. po reguliranoj cijeni koju određuje HERA.
– Ti kupci će najkasnije do 31. listopada ove godine primiti nove ugovore o opskrbi plinom sa svim detaljnim informacijama na kućne adrese koje su dužni potpisati. Niti jedan opskrbljivač plinom, bez pisanog pristanka kupca, ne smije prebacivati kupca iz javne usluge u tržišnu ili obratno. Operator distribucijskog sustava E.ON Distribucija plina d.o.o. i dalje će biti odgovoran za očitanje plinomjera i održavanje distribucijskog sustava, zaključila je Filipović.
U HERA-i također napominju da krajnji kupac iz kategorije kućanstvo može kupovati plin od opskrbljivača plinom u obvezi javne usluge ili od bilo kojeg opskrbljivača plinom prema tržišnim uvjetima.
Što od 1. listopada?
Na pitanje moraju li od 1. listopada odabrati opskrbljivača plinom, odgovaraju negativno.
– Kupca iz kategorije kućanstvo koji ne poduzme nikakve aktivnosti u pogledu promjene opskrbljivača plinom, i dalje opskrbljuje „zadani“ opskrbljivač u obvezi javne usluge na njegovom području po reguliranoj cijeni koju određuje HERA. Krajnji kupac koji koristi javnu uslugu može u bilo kojem trenutku preći na tržišnu uslugu, nastavljaju u HERA-i.
Napominju da u slučaju prihvaćanja ponude tržišnog ugovora, kupac treba dati svoju suglasnost potpisivanjem zahtjeva za promjenu opskrbljivača koji će za njega pripremiti novi opskrbljivač te će temeljem tog obrasca opskrbljivač plinom pokrenuti postupak promjene opskrbljivača.
– Dodatno, ukazujemo da je opskrbljivač plinom dužan kupca unaprijed upoznati s uvjetima iz tržišnog ugovora te voditi računa da kupac dobije sve relevantne informacije na temelju kojih može zaključiti koja je usluga – javna ili tržišna, za njega povoljnija. Najbitniji elementi ugovora su način utvrđivanja krajnje cijene plina tijekom ugovornog razdoblja, odnosno je li cijena fiksna ili promjenjiva. Ako je cijena promjenjiva, ugovorom mora biti definiran način i uvjeti promjene pojedinih elemenata cijene. Također, potrebno je obratiti pozornost na postojanje eventualne naknade za prijevremeni raskid ugovora te na trajanje ugovorne obveze, uvjete i način produljenja ugovora i drugo, objašnjavaju.
Dodaju i da se kupac iz kategorije kućanstvo koji koristi tržišnu opskrbu plinom, može vratiti na opskrbu plinom u obvezi javne usluge.
– Kupac iz kategorije kućanstvo uvijek se može vratiti na opskrbu u obvezi javne usluge, ali pri tome treba uzeti u obzir odredbe iz tržišnog ugovora koje mogu sadržavati nadoknadu u slučaju prijevremenog raskida ugovora, zaključuju.